«És
una ciutat gran, vora la mar, entre dues muntanyes; la travessa un
petit rierol. És una ciutat comercial que posseeix dos atracadors
molt bons, on ancoren els grans vaixells de rutes comercials
importants.» Anselm Turmeda. Autobiografia
i atac als partidaris de la creu.
(1420-21)
Alguns
mitjans de comunicació es fan ressò dels moviments entorn del port
de Palma, però no cal pensar-hi més ni fer-hi més voltes. N'hi ha
prou en seguir al peu de la lletra un document elaborat per la Junta
del Colegio de Ingenieros de Caminos, Canales y Puertos de Balears
(sic), publicat en un diari de Ciutat el 25 de juny passat.
No
tan sols és bàsic per les seves aportacions, les idees clares sobre
allò que cal fer, també és important per l'esperit de la redacció.
Comença amb un acudit en la línia de la polèmica entre
arquitectes, personificats en el Grup d'Opinió d'Arquitectes, i els
enginyers representats per l'esmentada Junta. L'acudit o joc de mots
gira entorn del nom del grup i de l'opinió que expressen sobre la
pretesa reforma del port. Potser només és intel·ligible per als
qui han passat per qualque col·legi major on els estudiants
d'enginyeria fossin abundants.
Després
ve el bessó, potser la part més interessant de tot l'escrit, on ja
s'entra en el terreny de la ucronia. Els membres de la junta no saben
si cal enderrocar la Seu i reconstruir la mesquita major de Madina
Mayurqa, i també dubten pel que fa a l'enderrocament total de les
murades de Ciutat que els higienistes del segle passat consideraven
tan necessari. Sobta tot això en un col·lectiu que braveja de
pragmatisme i funcionalitat, però potser només es tracti d'un
exercici de pretesa humilitat per desconcertar l'enemic, vés a
saber.
Tot
seguit ens descobreixen que comparat amb altres ports mediterranis
-llàstima que no els esmentin- la relació de Ciutat amb la mar està
resolta d'una manera esplèndida tot i que -asseguren- millorable. En
aquest camí de millora se situen ells i per això fan un autèntic
desplegament de tot allò que succeeix al port retraient als
arquitectes opinadors la seva desinformació, per exemple sobre els
contenidors ro-ro -un nom ben polit-, i aquí he de confessar que jo
també en desconeixia l'existència, però gràcies a google ara
també he descobert els RoPax i els Conrad.
No
és això dels ro-ro l'única descoberta que he fet, també és bo
conèixer que l'ampliació actual del port i les que es pretenen
bàsicament són pagades per nosaltres -els ciutadans- perquè
llavors d'altres persones en treguin profit. L'economia de mercat, en
diuen, curiosament. Hi ha un fragment que només puc qualificar
d'esfereïdor on s'explica que el pla director «pretende ordenar los
usos de todo el dominio público portuario». Realment aquí hi ha un
bon berenar, segurament molts hi sucaran pa, si s'arriba a fer, és
clar.
Arribam
al final, o sigui al turisme de Chanel -quina pudícia- i allà
l'ambició arriba a límits insospitats, no es tracta de canviar
només el port «sino toda la ciudad». I com que ens trobam davant
un projecte que ells qualifiquen de difícil, però com que no són
porucs accepten ardits i coratjuts, a la resta de grups professionals
-arquitectes inclosos-, això sí, només aquells grups que tenguin
«capacidad e interés de emitir opinión» només els atorguen
l'opció de millorar-lo. Pel que fa a la majoria de ciutadans,
ignorants dels contenidors ro-ro i incapaços d'explicar com volen el
port, ni un consell ni una petició de millora. Deixau que els
experts, juntament amb alguns polítics, decideixen per tots.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada